Geoberg: geo-educatie. Door Jeroen van den Berg: freelance docent creatief leren met aardrijkskunde


Bij de gastles kom ik als president van mijn eigen land "Montenera".
GASTLES (KICK-OFF) "INLEIDING IN DE GEOFICTIE".

Wanneer scholen zelf een geofictieproject gaan organiseren (al dan niet een vakoverstijgend project) kunnen ze deze inleiden met een presentatie waarin ik uitleg geef over het onderwerp geofictie en de leerlingen van tips voor hun project voorzie. Deze presentatie kan gezien worden als 'kick-off' van (vakoverstijgend) projectonderwijs, georganiseerd door de school zelf. Doel van mijn presentatie is de leerlingen te enthousiasmeren over het onderwerp geofictie. Vervolgens gaan de leerlingen onder begeleiding van de docenten op school aan de slag met hun project.
Hoe lang dit project duurt en hoe het verder wordt ingevuld is aan de school zelf. Mijn rol beperkt zich tot de inleidende presentatie.


Duur:

1 uur

Doelgroep:





bovenbouw
basisonderwijs
(groep 6, 7 en 8)
en 1e brugklas voortgezet onderwijs

Benodigdheden
in het klaslokaal:

Digibord

Kerndoelen (vanuit aardrijkskunde basisonderwijs) die bij dit project aan bod komen:

Opmerking:
het staat scholen vrij om ook andere schoolvakken met dit project mee te laten doen. Zo wordt het een echt vakoverstijgend project. Uiteraard zullen er dan meerdere kerndoelen bij betrokken worden.

Kerndoel 5
De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.

Kerndoel 49
De leerlingen leren over de mondiale ruimtelijke spreiding van bevolkings-
concentraties en godsdiensten, van klimaten, energiebronnen en van natuurlandschappen zoals vulkanen, woestijnen, tropische regenwouden, hooggebergten en rivieren.

Kerndoel 50
De leerlingen leren omgaan met kaart en atlas, beheersen de basistopografie van Nederland, Europa en de rest van de wereld en ontwikkelen een eigentijds geografisch wereldbeeld.









© Geoberg: geo-edcuatie. 2023