Geoberg: geo-educatie. Door Jeroen van den Berg: freelance docent creatief leren met aardrijkskunde
LESPROGRAMMA: 'GEOFICTIE: ONTWERP JE EIGEN LAND'.

In het lesprogramma 'geofictie: ontwerp je eigen land' gaan de leerlingen alleen, of in groepjes hun eigen fantasieland ontwerpen.
Meest belangrijk is het maken van een goede kaart van het land. Uiteraard mag een legenda en windroos hierop niet ontbreken.
Ook heeft een land meestal een vlag en een nationale munteenheid. Ook deze worden door de leerlingen bedacht. Vaak blijft er dan nog genoeg tijd over voor andere dingen te bedenken, zoals de taal van het land, een (vreemde) sport, tradities e.d.
De lesdag start met een powerpointpresentatie waarin ik het door mezelf ontworpen fantasieland Montenera laat zien. Daarnaast ook voorbeelden geef van andere geofictieve landen en werelden. Tot slot geef ik instructie hoe je het beste een land kunt ontwerpen. Daarna gaan de leerlingen zelf aan de slag.

Aan het einde van de lesdag presenteren de leerlingen hun landen aan de rest van de klas.

Tussen het werken aan het fantasieland door is er soms ook nog ruimte voor andere onderwerpen die zijdelings met het thema geofictie te maken hebben, maar in elk geval wel met het onderwerp aardrijkskunde: een filmpje over fantasielanden, een Kahootquiz over aardrijkskunde, het spel Moendoes over een reis naar een fictieve planeet. Het zijn allemaal voorbeelden van elementen die in mijn les de revue kunnen passeren.

Kenmerken lesdag geofictie:
Duur:
1 volledige lesdag
Doelgroep:



bovenbouw
basisonderwijs
(groep 6, 7 en 8)
Benodigdheden
in het klaslokaal:



Digibord, kleurpotloden, A4/A3 papier, bij voorkeur ook enkele schoolatlassen
(indien er geen atlassen aanwezig zijn, neem ik ze zelf mee).
Kerndoelen die aan bod komen:
Kerndoel 5
De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.

Kerndoel 49
De leerlingen leren over de mondiale ruimtelijke spreiding van bevolkings-
concentraties en godsdiensten, van klimaten, energiebronnen en van natuurlandschappen zoals vulkanen, woestijnen, tropische regenwouden, hooggebergten en rivieren.

Kerndoel 50
De leerlingen leren omgaan met kaart en atlas, beheersen de basistopografie van Nederland, Europa en de rest van de wereld en ontwikkelen een eigentijds geografisch wereldbeeld.








© Geoberg: geo-edcuatie. 2023