Geoberg: geo-educatie. Door Jeroen van den Berg: freelance docent creatief leren met aardrijkskunde
Jeroen van den Berg Geboren:1973. Opleidingen: sociale geografie. Universiteit Utrecht. Master eerstegraads docent aardrijkskunde. Universiteit Utrecht Functie: freelance docent
WIE IS GEOBERG?
Geoberg: geo-educatie is opgericht door Jeroen van den Berg. Al van jongs af aan ben ik geinteresseerd in het vakgebied geografie (ofwel aardrijkskunde). Bijzondere interesse heb ik in het bestuderen van kaarten en atlassen. Ook teken ik wel eens eigen kaarten, vooral van niet in werkelijkheid bestaande landen. Na de middelbare school studeerde ik sociale geografie aan de Universiteit Utrecht en volgde het hoofdvak gebiedsstudies (de bestudering van regio's en gebieden) en geografie voor educatie (thans geografie en communicatie geheten). Mijn afstudeeronderzoek (uit 2001) ging over kaartvaardigheden en omgevingsonderwijs.
Omdat ik in 2001 geen lesbevoegdheid haalde, besloot ik medio 2013 om deze alsnog te gaan halen. In augustus 2015 rondde ik (in deeltijd) bij de Universiteit Utrecht de masteropleiding Leraar Voorbereidend en Hoger Onderwijs in het schoolvak aardrijkskunde af. Hiermee ben ik tevens 1e graads bevoegd docent aardrijkskunde. In het kader van deze opleiding volgde ik diverse bijvakken fysische geografie en duurzame ontwikkeling.
RELEVANTE WERKERVARING IN HET HEDEN EN VERLEDEN
Betaald 2010 - heden: Geoberg: geo-educatie Functie: oprichter en gastdocent.
Tot 2019 gastlessen 'Geofictie: ontwerp je eigen land' in het voortgezet onderwijs. Vanaf 2019 (mede door het lerarentekort) in toenemende mate in het basisonderwijs, met eendaagse invallessen op het gebied van aardrijkskunde en geofictie.
In 1999 werd ik lid van het Genootschap voor Geofictie . Sinds 2002 zit ik in het bestuur van deze informele vereniging. Thans ben ik de voorzitter.
Toen enkele scholen het Genootschap benaderden met de aanvraag voor een gastles ben ik me gaan verdiepen in Edufictie (=leren met geofictie). Sindsdien geef ik regelmatig gastlessen op scholen. Ik doe dit als geofictieprofessor van de Montenera School of Edufiction en/of president van het land Montenera.
Deze organiseert jaarlijks een wedsrtijd voor scholieren om de titel: 'beste aardrijkskundeleerling van Nederland'.
Stichting Club of Rome Dutch Association
Functie: tweede secretaris Periode: 2007 t/m 2015
Naast geografie heeft het onderwerp duurzame ontwikkeling mijn interesse. Om die reden volgde ik tijdens mijn studie aan de lerarenopleiding aardrijkskunde een extra vak op het gebied van duurzame ontwikkeling. Ik was jarenlang als bestuurslid (tweede secretaris) actief in de Stichting Club of Rome Dutch Association, een internationale non-profit organisatie die een duurzame wereld nastreeft.